Boka tid för demo

Fyll i dina uppgifter här så återkopplar vi så snart vi kan.

Unga entreprenörer mot strömmen på Rapidus och TicTacs Efter jobbet

Få fler tjejer att börja koda för ökad jämställdhet inom IT-branschen och locka så många som möjligt att delta i ett tufft hinderlopp. Tre unga och framgångsrika entreprenörer berättade hur de lyckats på Rapidus Efter jobbet med TicTac Interactive som värd.

Det är sommaren 2015 och Vanja Tufvesson, Tone Pedersen och Vibeke Tengroth har anordnat ett läger för bara tjejer som vill lära sig programmera ute på den skånska landsbygden. Ingen av dem vet om det finns något intresse. Men de skulle bli förvånade.

– Det stora intresset kom som en stor överraskning. Nästan direkt var det fullbokat och lika snabbt hade vi över hundra personer på väntelista, berättade Pink Programmings marknadschef Matilda Andersson i samband med Rapidus och TicTacs Efter jobbet på Årstiderna by the Sea i Malmö.

Pink Programming är en organisation som arbetar för att göra teknikbranschen mer jämställd och att få fler kvinnor att upptäcka tjusningen med programmering. De finns i Malmö, Göteborg, Stockholm och Oslo.

– Idén till Pink Programming kommer från att vi tycket att det behövs fler tjejer som arbetar med programmering och att IT-branschen skulle må bra av att bli mer jämställd, sade Malin Andersson.

Ett sjuttiotal volontärer arbetar med att driva Pink Programming som sponsras av företag som Volvo och Sigma. Verksamheten består läger där en grupp kvinnor bor tillsammans, umgås, gör aktiviteter och programmerar.

Att intresset för Pink Programming ökat lavinartat sedan starten 2015 tror Malin Andersson beror på att de skapat en miljö som är helt kravlös. Tanken är att alla ska känna sig välkomna och att ingen ska känna press utan ha kul samtidigt som man lär sig programmera.

– Det är otroligt kul att intresset är så stort och många städer vill att Pink Programming kommer till dem, sade Malin Andersson.

Ett annat snabbväxande och spännande företag som vågade gå mot strömmen är Toughest i Malmö – Sveriges populäraste hinderbanelopp på Facebook med fler fans än Vasaloppet och Göteborgsvarvet.

Grundaren Adam Feldt tackade nej till jobberbjudanden från de större företagen efter examen från Handelshögskolan i Stockholm och valde att gå sin egen väg istället. Efter tio år i branschen är han nu en av Sveriges främsta experter inom digital marknadsföring och en av grundarna till Toughest.

– Jag blev inspirerad når jag tittade på hinderbanelopp i England och tänkte att något liknande måste gå att genomföra även i Sverige och på den vägen är det, sade Adam Feldt.

Toughest har nu genomfört ett antal hinderbanelopp på de största orterna i Sverige samt även utomlands som i London. För Adam Feldt och kollegan Per Ögren kom inspirationen till att starta Toughest till största delen från USA.

– I Sverige och övriga Norden har det oftast varit ideella föreningar som skött idrottsevent som påminner om vårt medan utomlands, framför allt i USA, är det professionella eventbolag. Men för oss är det viktigast att alla kan delta i Toughest oavsett förutsättningar och personliga mål, sade Per Ögren.

I samband med Efter jobbet-mötet i Malmö avslöjade TicTacs VD Carolina Palmqvist att man tänker anmäla ett lag från TicTac till kommande Toughest.

– Toughest är fantastiskt initiativ vars mål och värderingar vi delar och alla som varit på Rapidus Efter jobbet idag kommer att få en inbjudan att få delta i vårt lag i kommande Toughest. Vi hoppas på stort intresse, sade hon.