COVID-19: TicTacs bästa tips för lyckade digitala möten

18 mars, 2020 in Nyheter

Att träffas i verkligheten kommer alltid att vara den trevligaste mötesformen. Men det är inte nödvändigtvis mest effektivt – och i rådande tider inte rekommenderat. Därför är det viktigare än någonsin att skapa rätt förutsättningar för digitala möten. Förutom hälsoaspekten och minskad klimatpåverkan så finns det stora möjligheter i webinar och webbkonferenser – om man har rätt teknik och en god användarupplevelse.

Här är våra bästa tips för ett lyckat digitalt möte:

  1. Vilket mötesprogram ska jag använda?
    Använd ett beprövat verktyg för webbmöten och webinars. Vi rekommenderar t.ex. Zoom eller GoToMeeting. Det är enkelt att ansluta och administrera.
  2. Hur gör jag för att ha bra ljud?
    Investera i en mikrofon eller ett headset och se till att stänga dörren för att undvika störande inslag. En bra uppkoppling hjälper också till.
  3. Hur gör jag mötet effektivt?
    Alla möten bör ha en tydlig struktur och ett konkret mål. Presentera en kort agenda i början och vad mötet ska resultera i så att ingen tappar tråden. Du kan även skicka ut agendan i förväg om du vet vilka mötesdeltagarna är.
  4. Hur engagerar jag deltagarna i ett webinar?
    Eftersom det blir rörigt om alla pratar samtidigt så är det bäst att deltagarna har mikrofonerna avstängda. Uppmana till att deltagarna kan ställa frågor i chatten och ha även en Q&A i agendan. Och glöm inte att följa upp – skicka gärna ut en enkät efter avslutat webinar.

Välkommen att kontakta oss

Välkommen att kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.

×

Välkommen att kontakta oss

Fyll i dina uppgifter här så återkopplar vi så snart vi kan.