Så jobbar L&D-proffs med Articulate 360

7 november, 2022 in Uncategorized

Författarverktyget Articulate 360 är världens mest älskade verktyg för att skapa digitalt lärande. I Norden är det lika självklart att välja Articulate för lärande, digitaliserad arbetsplats och marknadsföring som det är att välja Microsoft 365 för organisationen. Företag som Ericson, Klarna och Volvo Cars har redan insett styrkan i verktyget. Här ger vi dig tips på hur du kan jobba lika smart.

Så, vad är Articulate 360?

Articulate 360 är paraplybegreppet för flera fantastiska produkter. Den mesta använda produkten är Storyline, tätt följd av Rise. De är svitens viktigaste produkter av den enkla anledningen att det är där du skapar och designar ditt innehåll. De andra delarna i sviten stöttar dig i din produktionsresa. Med ett vasst LMS i ryggen finns inga gränser för digitalt lärande i organisationen.

TicTac har både använt och varit återförsäljare av de här produkterna de senaste 12 åren. Därför har vi gott om erfarenhet och tips att dela med oss av.

Så här jobbar du bäst med Articulate:

  1. Bygg en tydlig process – men använd flera team
    Med Articulate kan en organisation ha flera individuella team. Skapa en struktur som gör att olika avdelningar i organisationen kan skapa lärande parallellt med varandra. HR och L&D bör ha sitt team, compliance ett – och så ett vardera för marknads- och produktteamen. 

    I varje team kommer ni överens om hur projekten ska tas fram, hur er versionshantering ska se ut samt tar fram en roadmap för vilka utbildningar som ska ut de kommande 6 månaderna. Med den här planeringen lämnar ni utrymme för att skapa agila lärprojekt när behovet uppstår. Lärande och kunskapsdelning är ju en färskvara!
  2. Stenkoll på målgruppen
    Du skapar inte för att imponera på ditt team – du skapar lärande för en målgrupp med krav, behov och förväntningar och vill att andra delar av din organisation är med på vilken kunskap ditt team vill dela. Se till att sätta målgruppen i centrum och att ni har en gemensam bild av ur er målgrupp ser ut. Då kan ni skapa stringent innehåll som påverkar och utbildar på rätt nivå. 
  3. Håll stilen
    Ett snyggt innehåll gör utbildningen mer tilltalande. Innehållet måste såklart vara smart och målgruppsanpassat, men att lägga lite extra kärlek på designen gör massor för användarupplevelsen. Sätt en hög lägstanivå, kvalitetssäkra och ta hjälp av marknads- och designteam!
  4. Nyttja kraften i Review
    Articulates verktyg Review ger dig möjlighet att få innehållet granskat av kollegor eller experter i organisationen. Få utbildningen granskad och godkänd innan den går live. För extra glitter: låt design och marknad se över innehållet och tillföra det där lilla extra i form av snygg paketering med extra målgruppsfokus.
  5. Utmana verktygen
    Kom ihåg att verktygen finns där för att jobba för dig – inte tvärtom. Det här är tipset som garanterar succé. När ni har blivit varma i kläderna är det dags att växla upp. Med både Storyline och Rise kan ni skapa unika upplevelser. Nyckeln är att förstå verktygen!

    Ett särskilt bra tips är att utse en intern produktägare med ansvar för omvärldsbevakning och intern kunskapsdelning. Det finns så mycket att upptäcka på Articulates forum e-Learning heroes.

Vill ni ha något utöver det vanliga, hjälp med att komma i gång eller hitta en lösning för hur ni kan jobba strömlinjeformat, effektivt och långsiktigt? Kontakta TicTac – vi hjälper er att nå nya höjder med era utbildningsinsatser.

Välkommen att kontakta oss

Välkommen att kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.

×

Välkommen att kontakta oss

Fyll i dina uppgifter här så återkopplar vi så snart vi kan.