Har du tänkt på hur ofta du använder en sökmotor för att hitta svaret på en fråga under tiden du försöker lösa ett problem eller utveckla ett resonemang? Svaret är: förmodligen väldigt ofta – kanske flera gånger om dagen. Många av oss gör det dessutom som en del av vår yrkesroll. Om du är en av dem, använder du dig mer eller mindre medvetet av metoden Learning in the Flow of Work. I månadens nyhetsbrev ger vi dig de bästa tipsen på hur du kan maximera kunskapsutbyte och -inhämtning i din organisation så att dina medarbetare får tillgång till informationen de behöver – precis när de behöver den.
Begreppet Learning in the Flow of Work (eller LIFOW) introducerades 2018 av den amerikanske utbildningsexperten Josh Bersin. Det kanske låter som ett krångligt begrepp – men de flesta av oss gör det hela tiden, mer eller mindre medvetet. I korthet innebär Learning in the Flow of Work att hitta informationen man behöver precis när man behöver den. Alltså: en Google-sökning, en snabb fråga till kollegan på Slack – eller varför inte ett välordnat uppslag av digitala kurser som du har tillgång till när du behöver dem.
Förutse och förekom vanliga kunskapsluckor
Genom att applicera tankesättet för Learning in the Flow of Work på digitala medarbetarutbildningar kan du både förutse och förekomma vanliga kunskapsluckor – och hela tiden fylla på med mer information i takt med att behovet uppstår. Du kan skapa instruktionsvideor för olika processer, information om hur man använder mallar, säljtips eller snabbt sprida kunskap om vad som händer på företaget. Dessutom erbjuder digitala utbildningar möjligheten till obegränsad repetition. Förstår man inte något första gången kan man gå tillbaka om och om igen.
Du kommer kanske inte kunna förekomma alla rollspecifika frågor – men absolut en stor del av dem. Involvera dina medarbetare i processen och låt dem komma med input – de vet vad de behöver.
Skapa utbildningar med rätt författarverktyg
Det första du behöver göra – när du väl bestämt dig för vilket innehåll du ska dela med dig av – är att skapa kursen. Det gör du enkelt med hjälp av ett författarverktyg. Det finns såklart flera olika, men vi rekommenderar Articulate 360-sviten. Där hittar du de i särklass mest populära verktygen för att skapa utbildningar: Rise och Storyline.
TicTac är återförsäljare av Articulate 360-sviten och använder den också själv när vi hjälper våra kunder att ta fram digitala utbildningar. Här hittar du våra bästa tips för hur du kan jobba effektivt med Articulate 360.
Organisera, dela och följ upp med ett LMS
Det bästa sättet att organisera alla era utbildningar är med hjälp av ett LMS och det finns många olika. Här på TicTac arbetar vi med två: GO+ för den lite mindre organisationen (eller den stora organisationen som vill ha ett enkelt och smidigt LMS) och Docebo som ger nästan oändliga möjligheter att dela och följa upp lärandeinsatser.
Tänk på det här när du väljer LMS:
- Vad vill du att LMS:et ska kunna göra? Räcker det att du kan ladda upp kurser, tilldela användare och få en enkel översikt över vem som har påbörjat och avslutat kurserna – eller vill du ha mer?
- Hur mycket tid har du för att inte bara skapa kurser utan också sköta de administrativa bitarna?
Här har vi samlat våra bästa tips på hur du väljer rätt LMS för just din organisation.
Så – för att sammanfatta:
- Learning in the Flow of Work beskriver hur vi använder till exempel Google, kollegor och andra medium i vårt arbete för att få precis den infon vi behöver – när vi behöver den.
- Tankesättet kan appliceras på medarbetarutbildningar: informativa avsnitt som besvarar frågor som dyker upp på just er arbetsplats.
- Skapa utbildningarna med ett författarverktyg och ladda upp dem i ett LMS som motsvarar era krav och förväntningar på hur ni vill att utbildningarna ska kunna användas i organisationen.
- Kom ihåg: bara fantasin (och era behov) sätter gränserna!
Välkommen att kontakta oss om du är nyfiken på hur du kan göra lärande till en naturlig del av din och dina medarbetares vardag.