Arbetar du med externa kunder och partners som behöver utbildning i din produkt och vision? Då är Docebo precis vad du behöver. Docebo är marknadens ledande plattform för lärande med AI-motor och avancerade funktioner för socialt lärande som gör att rätt material når rätt användare. För dig som arbetar med partners är Docebo plattformen som låter dig bygga en skalbar akademi för att utbilda brett på individnivå och bygga kompetens precis där – och när – det behövs.
Docebo-kunder är i gott sällskap och företag som L’Oréal, Samsung och Zoom har alla valt plattformen av en anledning. Som officiell partner till Docebo vet TicTac hur du gör! Här kommer våra fem bästa tips på hur du bygger en hållbar och långsiktig akademi för just din verksamhet.
1. Sätt upp en extern akademi
Se till att du väljer en skalbar och flexibel plattform. Det gör att du kan anpassa plattformen för olika partners och kunder och justera så att rätt varumärke och innehåll blir tillgängligt för rätt partner och/eller kund.
2. Bestäm dig för vad du vill kommunicera
Vill du att dina partners och kunder lär sig om din produktportfölj, hur de ska marknadsföra den eller hur de ska agera i säljsituationer? Kanske är det viktigaste för dig att de är väl bekanta med er vision och hur ni arbetar för att uppfylla den? Du kan faktiskt bestämma dig för att allt ovan – och mer! – måste vara med. Det viktiga är att du har en tydligt avgränsad vision och plan för hur du ska använda akademin och vilken typ av innehåll som ska riktas till vem.
3. Tänk stort och skala hållbart
Att ha en vision och att veta vad du vill kommunicera är ett måste för att du ska kunna bygga en sammanhållen och värdefull plattform som skapar nytta för partners och kunder. Men att bygga innehåll kan ta tid och, som så mycket annat, är skynda långsamt ofta den bästa strategin för att skala hållbart. Din akademi bör ha en egen roadmap och ett dedikerat team med en stark projektledare som driver arbetet framåt i tydliga iterationer. Investeringen nu kommer att betala av sig i framtiden.
4. Bjud in experter och professionella utbildare
Skapa trovärdighet och engagemang genom att dra nytta av de som kan bäst: professionella utbildare och experter. De kanske redan finns i ditt team, eller så vill du använda dig av forskare, yrkesverksamma eller kunder som faktiskt använder din produkt. Det är de som på riktigt vet hur din produkt fungerar och hur man kan använda den på bästa sätt. Det lyser igenom i materialet och skapar trovärdighet!
5. Hämta inspiration från andra som gått före dig
Skönhetsjätten L’Oréal har skapat sin akademi, L’Oréal Access, med hjälp av Docebo. De förmedlar kunskap digitalt i ett globalt community och kopplar samman alla sina varumärken på en plattform. Samtidigt skapar de ett enormt nätverk med experter från hela världen.
Med L’Oréal Access kan till exempel alla anslutna frisörer lära sig nya tekniker och få information om nya produkter från experter utan att lämna sin salong. De får dessutom tillgång till allt material samtidigt som det släpps. Enkelt att hålla sig à jour med det senaste, alltså.
L’Oréal har gjort en strålande informationsfilm om sin digital learning hub L’Oréal Access. Titta gärna på den för ännu mer inspiration för hur du kan använda en akademi.
Vi tycker att idén med ett globalt community är särskilt smart. Om någon gillar en kurs, eller vet med sig att en vän eller kollega skulle uppskatta innehållet, är det bara att dela med just den personen. Det spelar ingen roll i vilket land eller i vilken tidzon man befinner sig – så länge man är ansluten har man tillgång till hela smörgåsbordet. Det är alltså inte bara L’Oréal som bestämmer vem som ska ta del av vilket innehåll; alla anslutna kan bidra till att rätt kunskap når rätt person. Snacka om att vara autonom i sitt lärande!
Sugen på att lära dig mer?
TicTac är officiell partner till Docebo. Vill ni ha något utöver det vanliga, hjälp med att komma i gång eller hitta en lösning för hur ni kan jobba strömlinjeformat, effektivt och långsiktigt? Kontakta oss så hjälper vi er!